Geweldig & gewild

Over vijftig inspirerende verhalen uit de erfgoedpraktijk. En de rol van het Demedtshuis en de Hondenzwemming daarin.

In mei lanceerde FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed samen met Heemkunde Vlaanderen (waar ik tot voor kort bestuurder van was) een oproep om goede praktijkvoorbeelden uit de erfgoedsector in kaart te brengen. Ieder die dat wenste, mocht voorstellen doen. En zo geschiedde dat ook de museumvernieuwing van het André Demedtshuis in Sint-Baafs-Vijve op de lijst belandde. Een hele eer voor een relatief klein vrijwilligersproject uit een pittoreske plattelandsparochie in West-Vlaanderen.

Op 5 juli zat ik samen met de immer enthousiaste Gregory Vercauteren, stafmedewerker bij FARO, om ‘mijn’ verhaal te doen, over de vier jonge metalheads (bedankt Alexander, Nick, Jürgen!) die André Demedts terug op een piëdestal geplaatst hadden, over mijn sabbatical als bestuurslid na enkele frustraties en te veel professionele prioriteiten, over de erkenningspogingen Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed voor de Hondenzwemming uit Sint-Baafs-Vijve én over vrijwilligerswerk en erfgoed in het algemeen.

Het werd een geanimeerd gesprek, waarvan Gregory een mooie neerslag maakte voor de erfgoedbrochure ‘Geweldig & Gewild. Vrijwilligerswerk in de erfgoedsector. 50 inspirerende verhalen uit de praktijk‘, die gisteren naar aanleiding van de Week van de Vrijwilliger gelanceerd werd.

Groot was mijn verbazing toen ik zag dat ‘mijn’/’ons’ verhaal de nieuwe inspiratiebundel mag openen. Ik ben daar – samen met mijn collega-vrijwilligers uit het Demedtshuis en de Hondenzwemming – best erg trots op. Na enkele moeilijke vrijwilligersjaren hoop ik dat de positieve verhalen van de museumvernieuwing van het André Demedtshuis en de erkenningsijver voor de Hondenzwemming tot inspiratie kunnen zijn.

Wie het volledige verhaal wil lezen, vindt het hieronder. Of kan het rustig nalezen via de gratis te downloaden bundel. Lees zeker ook eens de andere, meer dan inspirerende verhalen uit de erfgoedbrochure ‘Geweldig & Gewild’!

 

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

Geef een reactie

