6.022,42

Over 6.000 kilometer stappen en trappen. En over nieuwe wandel- en fietsdoelen. 

1.172,05 kilometer gestapt
4.850,37 kilometer getrapt
Samen dus 6.022,42 kilometer

Dat is de afstand die ik in 2016 heb afgelegd.

De oorspronkelijke doelstelling was 6.000 kilometer, waarvan 1.000 kilometer te stappen en 5.000 kilometer te fietsen, met een stadsfiets welteverstaan (http://bit.ly/6000kilometer).

Met bijna 200 kilometer meer dan gepland bleek ik een meer dan stevige stapper te zijn. Mijn fervent fietsen bleek dan weer wat minder sterk met iets meer dan 150 kilometer minder dan gepland. Niettemin vind ik toch dat mijn prestatie meer dan geslaagd was. Het blijft immers een gigantische afstand om te overbruggen als je een drukke job hebt waarbij je vaak 6/7 werkt en waarbij je even vaak van ’s morgens tot ’s avonds laat aan de slag bent. Toch heb ik dat nooit als een excuustruus willen gebruiken om niet keihard te bewegen om het doel te halen. Of het aan te wenden om te beginnen slabakken.

Neen, die 6.000 kilometer halen was voor mij echt één van de belangrijkste doelen in 2016. Kilometers vreten, het was vaak de grootste ontspanning voor, tijdens of na een drukke, heftige of emotionele werkdag in de kunstacademie. Dat 2016 zo’n stevig jaar zou zijn (http://bit.ly/valse_start), dat wist niemand, ook ik niet. Maar dat ik bijna gevoelsmatig eind 2015 een sabbatjaar nam als vrijwilliger én het voornemen had om 1.000 kilometer te stappen en 5.000 kilometer te trappen, het lijkt nu bijna de goddelijke voorzienigheid zelve.

In de stralende zon zwetend. In de bijtende ijsregen rillend. In de vrieskou uitglijdend. Het maakte allemaal niet uit voor mij. Weer of geen weer, ik heb bijna elke dag gewandeld of gefietst. Het vertrekken was misschien soms nog het moeilijkst, maar eens onderweg viel er een heerlijke rust over mij. Een rust die me deed relativeren, maar ook beslissen. Of gewoon het hoofd leeg maken of simpelweg onthaasten al genietend van de pracht van de natuur dichtbij. En soms was dat laatste het beste van al. Soms moest het ook niet meer dan dat zijn.

Stappen en fietsen, het is echt mijn ding. Ik heb het meeste aan die ontspanning gehad, maar ik ga niet ontkennen dat het halen van die mythische 6.000 kilometer ook gewoon heel erg tsjakka is. Dat het mij een behoorlijk gigantische overwinningskick bezorgt. Al moet ik ook toegeven dat ik verdorie harder als een ketter vloek om dat ik net een kleine 150 kilometer te kort kwam bij het fietsen. Akkerdjie, zou Polycarpus Augustus Tack roepen. Maar ik ben daar te laat in gang geschoten en hoewel ik plannen had dit tekort goed te maken tussen kerst en nieuw, of toch te proberen nog meer in te perken, hebben persoonlijke omstandigheden roet in het eten gegooid.

Niet getreurd echter, ik heb mezelf voor 2017 alweer een nieuw doel gesteld: 2.000 kilometer stappen (een verdubbeling in vergelijking met 2016) én 3.000 kilometer trappen (een vermindering). In totaal minder kilometers, maar het groter aantal te nemen stappen zal toch zorgen voor een nog grotere uitdaging. Waarom meer fietsen en minder wandelen? Na al die kilometers blijkt gewoon dat ik toch vooral het liefste stap. Dat ik daar het meest deugd van heb. Bovendien begint 2017 met een heel positieve noot: als alles volgens plan verloopt, dan verlaten we in de loop van het voorjaar de pittoreske plattelandsparochies Sint-Baafs-Vijve en Wielsbeke om uit te wijken naar het veredeld boerendorp, maar soms ook charmant provinciestadje Waregem. Dat betekent echter dagelijks flink wat minder kilometers van en naar de kunstacademie. Vandaar dus ook de keuze om minder te trappen, maar flink wat meer te stappen.

Nu maar hopen dat al dat gestap en getrap ook in 2017 zorgt voor ruim 10 kilogram minder op mijn weegschaal.

Foto: de jonge knaap Bert kon het stevig stappen ook al smaken 😉

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

3 gedachten over “6.022,42”

Geef een reactie

