Puntenongeluk

Over goede voornemens. En over een rapport zonder punten.

Net voor mijn eerste werkdag na een ontspannende zomervakantie stelde ik mezelf enkele goede voornemens tot doel (http://bit.ly/nieuw_begin). Een half jaar later, op de geboortedag van de befaamde Brian, is het de hoogste tijd om een blik op mijn rapport te werpen. Omdat het een Hoogdag is en ik me dus niet mag forceren, volg ik gewoon van het blogbericht ‘Een nieuw begin’ voor mijn feedback. Om het wat overzichtelijker te maken geef ik punten op vijf per gehaald of gefaald doel. En dat in tijden waarin men in het onderwijs (waaronder de collega’s) eigenlijk liever geen punten meer ziet. Dat is durven.

Op persoonlijk vlak

  • Ik sta nog steeds op ‘voor den duivel zijn paneel schudt’. (+5)
  • Ik ontbijt nog steeds moeilijk ’s morgens. Nog altijd desastreus voor ‘mijn arm lijfje’ (+1)
  • Ik luister elke ochtend naar zware metalen, maar haal vaak niet het vooropgestelde half uur. Zeker het ritueel van het platen luisteren werd in die optiek veel te vaak vergeten. Dat ik meer zware metalen in de academie bureau luister, compenseert het enigszins, maar niet genoeg. Veel minpunten dus! (+2)
  • Ik heb in 2016 veel cassettes, platen en cd’s gekocht. Ik noem geen bedrag, maar het ligt ergens tussen de 3 en de 4 cijfers 😉 (+5)
  • Ik onderneem bijna elk vrij moment een grote stap- of fietstocht. Het is wat verminderd door een veranderd uurrooster, maar we stellen nog steeds alles in het werk om de 6.000 kilometer te halen (http://6000kilometer). (+4)
  • Ik probeer meer tijd met familie door te brengen, maar het is nog altijd te weinig. Niet veel pluspunten dus. (+3)
  • Ik heb meer genoten van het degusteren van het enige echte levenswater, whisky. Het is en blijft de enige alcohol die ik drink (http://bit.ly/levenswater). Maar ik heb er in 2016 nog meer van genoten, zowel alleen als in groep. Dat laatste met dank aan Whiskyproeversgenootschap Golden River én Glan Dram Society. (+5)
  • Ik heb ontslag genomen uit bijna alle bestuursmandaten, vooral op het vlak van heemkunde (http://bit.ly/afscheidheemkunde). Het waren geen gemakkelijke beslissingen, de reacties waren ook niet altijd even hartverwarmend, maar op lange termijn was het de beste keuze. (+5)
  • Ik ga terug frequenter naar de bibliotheek, zeker in Waregem na de ingebruikname van het prachtige nieuwe gebouw, en lees terug vooral veel strips, tijdschriften en kranten. Boeken blijven wat vergeten, dus dat wordt het grote voornemen voor 2017. (+4)
  • Ik heb – zeker door alles wat de afgelopen maanden in de academie is gebeurd (http://bit.ly/valse_start & http://bit.ly/collega-s) – geleerd om nog meer te genieten van de kleine dingen. Soms vergat ik het wel in de hectiek van het moment, maar over het algemeen heb ik er toch voldoende aandacht voor gehad. (+3)
  • Ik ben dit jaar naar een nog groenere energieleverancier overgestapt, heb geen kans onbenut gelaten om de klimaatverandering aan te kaarten, heb dat thema ook op de agenda van de Wielsbeekse milieuraad geplaatst en ben mee ingestapt in de juridische oorlog van de Klimaatzaak. Ik moet wel blijvend werk maken van kleine dingen die milieubewuster kunnen. Jammer dat het nog steeds zo weinig uithaalt in het groter geheel. (+4)
  • Ik ben vlijtig aan het schrijven om het erkenningsdossier Vlaams immaterieel cultureel erfgoed van de Hondenzwemming af te werken. Dat komt dus zeker goed, zodat alles kan ingediend worden tegen november 2017. (+3)

Op professioneel vlak

(Door de vele langdurig afwezigen in mijn team, méér dan de helft zelfs, heb ik veel goede voornemens op professioneel vlak niet kunnen invullen zoals ik het voorzien had. Ik denk dat ik ook vaak tekortgeschoten heb, als leider, als collega. Je roeit met de riemen die je hebt, maar als je alleen maar hevig weer en tegenwind hebt, blijf je gewoon eindeloos peddelen zonder wezenlijk verschil te maken …)

  • Ik heb – denk ik – toch veel aandacht gehad voor mijn collega’s, zowel persoonlijk als professioneel. Ik heb steeds geprobeerd klaar te staan en heb veel geluisterd. Maar het kon beter, denk ik. Veel beter zelfs. Ik moest in extreme omstandigheden het team overeind houden en mijn algemeen gevoel zegt dat ik hier te weinig het onderste uit de kan heb gehaald. Ik had meer kunnen doen … (+2)
  • Ik heb geprobeerd mijn medewerkers in veel te betrekken, maar door de chaotische omstandigheden in het team, ben ik dit te vaak uit het oog verloren. Ik heb hen wel werk uit mijn handen laten nemen, dus in dat delegeren ben ik toch iets beter geworden. (+3)
  • Ik heb de afgelopen maanden zeker meer de teugels laten vieren. Ik had ze misschien zelfs soms te weinig in handen. Ik moest immers te vaak elders strijd voeren omdat ook het beleidsniveau van onze kunstacademie zwaar getroffen werd door langdurig afwezigen. Te vaak moest ik hun werk overnemen zodat mijn eigen werk er misschien onder leed. Goede punten op het hoger niveau, maar slechte punten op het eigen niveau. (+2)
  • Ik heb veel meer verantwoordelijkheid gegeven aan mijn medewerkers. Soms te vaak uit de verkeerde motieven, namelijk eigen tijdsgebrek. Misschien had ik hen meer en beter moeten begeleiden. Een uitdaging voor 2017 dus. (+3)
  • Ik heb meer gewerkt aan teambuilding. Niet gemakkelijk door de vele afwezigen, maar uiteindelijk toch mooie kers op de taart tijdens de jaarlijkse studiedag waarbij we konden uitwaaien in de ongerepte natuur van Sint-Baafs-Vijve (http://bit.ly/teaminamandel). (+4)
  • Ik heb alle afdelingen verschillende keren bezocht de afgelopen maanden, zowel ‘gewoon’ als omwille van een specifieke activiteit. Hier heb ik veel tijd in geïnvesteerd, zelfs als ik daarvoor 40 kilometer in de gietende regen moest fietsen. Ik ga daar veel tijd blijven in investeren, ook als dat betekent dat ik daardoor soms wat minder in mijn bureau ben. Mijn job is zoveel meer dan enkel maar aan mijn bureau zitten en daar wat muziek luisteren. (+4)
  • Ik ben bijna elke namiddagpauze gaan wandelen – door de grote drukte heb ik vaker niet dan wel gegeten, of te vaak aan het bureau gegeten, om alles afgerond te krijgen. Liever zo dan niet te kunnen wandelen over de middag. (+4)

Het resultaat? 44/60 op persoonlijk en 22/35 op professioneel vlak. Met de hakken over de sloot dus. Ik geef nog een algemeen punt op vijf bij om aan 100% te geraken. Ik geef mezelf er gewoon vijf op, omdat ik ondanks alles toch steeds mijn best heb proberen doen. Het is een magere troostprijs waarmee ik uiteindelijk op 70% kom. De middelmaat dus. En hiermee is nog maar eens bewezen dat punten geven zonder degelijke feedback en opbouwende kritiek eigenlijk helemaal niets zegt over de groei die een persoon heeft doorgemaakt. Moet ik onze leerkrachten, vakcoördinatoren en pedagogische directieleden alsnog gelijk geven als ze zeggen dat we punten beter afschaffen. Een mens wordt er toch alleen maar ongelukkig van.

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

Geef een reactie

