Lang leve Marc!

Over authentiek ondernemerschap. En de meerwaarde ervan.
Ik hou van mijn slager!

Want wat heb ik een zalige slager, zo besefte ik vandaag. Ik kreeg namelijk vanmorgen een privébericht via Facebook van Marc, want zo heet mijn slager, met daarin een video waarop te zien was hoe hij verse koantjes aan het maken was. Ik had er de afgelopen weken al verschillende keren naar gevraagd, niet omdat ik het zelf zo graag eet, maar wel voor de vader van mijn wederhelft. Hij is erop verslingerd. Hij vindt het hier echter niet zo gemakkelijk. Ik per toeval dus wel, bij slager Marc. De laatste tijd had Marc geen kaantjes meer. Hij verontschuldigde zich steeds daarvoor, maar smout en kaantjes maken, dat kost flink wat tijd en is niet altijd even gemakkelijk in te plannen.

Maar vandaag had hij dus tijd gevonden. En dat kon ik live volgen met filmpjes en foto’s via Facebook Messenger. Zo leerde ik dat kaantjes en smout de restjes zijn als spek uitgekookt wordt, dat spek daarvoor heel lang moet koken, dat je bij het afkoelen stevig moet roeren omdat smout anders een bruine kleur krijgt (de smaak blijft dan wel hetzelfde, maar de bruine kleur schrikt mensen af), enz. Hoe fantastisch was die serie filmpjes en foto’s niet. Op zo’n persoonlijke manier betrokken worden bij je vlees, dat kan alleen bij een lokale vakman.

En Marc Goeminne uit Sint-Eloois-Vijve is zo’n vakman. Marc nam in 1984 de slagerij over van vader Norbert en moeder Catherine Gettemans, die de slagerij zelf gestart waren in 1954. Samen met echtgenote Cindy Dejonghe is Marc de perfecte ambassadeur voor puur en authentiek vakmanschap. Hij maakt immers niet alleen ‘nieuwerwetse’ charcuterie en salades, maar in zijn sfeervolle toonbank liggen ook ‘ouderwetse’ producten zoals smout, kaantjes, uier, vette darmen, bloedworst, enz. De hele slagerij ademt authentieke passie uit. Fantastisch!

Het is ondertussen overduidelijk: ik ben kind aan huis bij Marc en Cindy. Ik ben een beetje verslaafd aan vlees, ik geef het toe. Ik verdedig dit altijd met pseudowetenschappelijke redeneringen waarbij ik beweer dat al dat vlees eten mijn gezondheid ten goede komt. Natuurlijk niets van aan, maar ik eet het gewoon graag. En vlees is sowieso ook niet ongezond, hé?! Zeker niet als het door Marc met zo veel eerlijk enthousiasme gemaakt wordt. Bovendien, naar Marc en Cindy gaan, is trouwens niet gewoon ‘vlees halen’, het is ‘vlees beleven’. Door de originele inrichting die warme vleesliefde uitstraalt, door Marc die je vlees vers snijdt, door de oprechte interesse van het slagerskoppel in wat ik doe, door de fijne babbels en de vele mopjes, door alles eigenlijk. Dat ik dat dus echt fantastisch vind. Ik voel me geen nummer, niet de zoveelste klant, ik ben Bert die ze met open armen ontvangen. Ik kan niet beschrijven hoe belangrijk ik dat vind. En dat ervaar ik dus alleen bij een lokale ondernemer.

Vandaar dus deze ode aan de lokale ondernemer. Marc en Cindy als hun ambassadeurs in dit blogbericht, maar evengoed een ode aan mijn vaste bakker, mijn vaste buurtwinkel, mijn vaste platenboer (mijn god, wat hou ik van die man!), enz. Allemaal mensen die door hun fantastische dienstverlening klanten een oprecht gevoel geven van: ‘wat ben ik blij dat jij hier klant bent’. Niet via uitgekookte marketingtrucjes of computergestuurde gepersonaliseerde foldertjes, maar op geheel natuurlijke wijze. Omdat het in hun genen zit. En daarvoor alleen moet iedereen gewoon veel meer naar de plaatselijke handelaar trekken. Omdat ze het elke dag verdienen.

Trouwens, bezoek zeker ook eens de vernieuwde webwinkel van Marc en Cindy via www.slagerijgoeminne.be. Een aanrader. Je kan gewoon online bestellen en dan gaan afhalen op een moment naar keuze. Collect & go dus, maar dan met pure passie en liefde voor de klant.

O ja, voor alle duidelijkheid, ik krijg geen extra korting of gratis vlees bij Slagerij Goeminne. Ik schreef deze blog uit oprechte bewondering voor zoveel authentiek ondernemerschap. Al ga ik ervan uit dat ik vanaf nu wel gratis vlees krijg. Niet, Marc en Cindy?! 😉

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

Een gedachte over “Lang leve Marc!”

Geef een reactie

