De hondenwat?

Over zwemmende honden, een klein dorp dat op zijn kop staat en het lange wachten op dé Vlaamse erkenning.

Binnenkort, op zondag 9 oktober, is het weer zover: de 166ste Hondenzwemming. En ondertussen ook al mijn 25ste editie. Denk ik toch. Ik kan het me niet meer herinneren, want volgens mij ben ik er altijd al bij geweest. De wijdvermaarde hondenloop- en zwemwedstrijden, het is hét evenement in mijn geboortedorp Sint-Baafs-Vijve.

De hondenwat, hoor ik je al denken. Het is de meest gestelde vraag die ik krijg als ik over ‘mijn’ Hondenzwemming begin. Het evenement is nochtans even geniaal als eenvoudig: honden – verdeeld in drie categorieën – lopen een kort stukje over een veld, springen in de (oude) Leie en zwemmen om ter snelst naar de overkant. Diegene die als eerste aankomt, wint. Simpel. Maar blijkbaar is het dus wel iets waarvoor mensen al meer dan 150 jaar naar Senteboas afzakken.

Buiten Senteboas lijkt niemand het te kennen, maar het trekt toch maar elk jaar tussen de 3.000 en de 5.000 mensen naar de boorden van de oude Leie. De hele regio zakt af naar het anders doodse dorpsplein (dat gelukkig tijdig opgeruimd werd voor de komende Hondenzwemming na het failliet van de aannemer die de dorpskernvernieuwing voor zijn rekening zou nemen). En met de hele regio ook twee- en viervoeters uit alle Vlaamse provincies trouwens. Onze kleine dorpsgemeenschap staat die dag op zijn kop.

De Hondenzwemming is hét jaarlijkse hoogtepunt voor elke Sint-Baafs-Vijvenaar. Voor elke honden- en dierenliefhebber eigenlijk. Het beheerst ook mijn leven. Ik ga altijd naar de Hondenzwemming, met of zonder toestemming van vroeger mijn ouders en nu mijn wederhelft. Ik neem ook altijd verlof de dag erna, met of zonder toestemming van mijn werkgever. Daar discussieer ik zelf niet over, het is wat het is. Punt.

Ik ben er eigenlijk zo door gepassioneerd dat het misschien stilaan een obsessie wordt. Zeker sinds ik als voorzitter van de Wielsbeekse heemkring in 2013 het idee lanceerde om de Hondenzwemming te laten erkennen als Vlaams Immaterieel Cultureel Erfgoed (ICE). Ik moet toegeven– en dat zal mijn huidige werkgever graag lezen: ik wilde die erkenning in eerste instantie omdat ik jaloers was op de erkenning als ICE die de Waregem Koerse Feesten kregen. Toen had ik echt zoiets van: no way, als zij dat krijgen, dan moet de Hondenzwemming dat zeker krijgen. Calimero ten top. Maar de Hondenzwemming verdient absoluut om op de Vlaamse Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed te staan.

Want dat die erkenningsaanvraag leeft, dat is zeker. Er gaat geen dag voorbij sinds ik het idee lanceerde of mensen vragen ernaar. De hele dorpsgemeenschap staat erachter en leeft mee. Dat was ook duidelijk tijdens onze eerste Hondenzwemmingraad in mei laatstleden waarop een grote schare enthousiastelingen zich vrijmaakten om mee te werken aan het erkenningsdossier. Omdat ze er allemaal in geloven. Omdat ze er allemaal achter staan. Omdat ze het evenement zelfs zonder die erkenning levendig zullen blijven houden. En net dat maakt onze traditie zo’n sterk verhaal.

Nadeel van die grote gedragenheid is dat er ook een enorme last op mijn frêle schouders rust. Maar zoals mijn wederhelft terecht opmerkt: ‘Je doet het jezelf aan, net zoals bij dat hele vernieuwingsproject van het Demedtsmuseum. Je kon je ook een normale hobby gezocht hebben.’ Boenk. Patat. En gelijk heeft ze. Maar zo besta ik dus niet. Ik wil iets nalaten. Bovendien, hoe meer men zegt dat iets onmogelijk is, of iets niet haalbaar, hoe meer ik wil bewijzen dat ik dat net wel kan. Als het mij interesseert tenminste. En dan nog het liefste met wat balanceren op slappe koord en blufpoker tussendoor.

Ik nodigde in 2014 bijvoorbeeld Vlaams cultuurminister Sven Gatz uit vooraleer er ook maar één letter op papier stond. Hij kwam. En hij was gecharmeerd. Hij geeft onze erkenningsaanvraag zelfs een goede kans. In 2015 tipte ik GAIA en vroeg hen ons toch maar eens door te lichten. Het bestuur en ikzelf vinden dierenwelzijn enorm belangrijk, maar met GAIA weet je toch maar nooit. Aan de andere kant, liever op voorhand weten wat de heikele punten zijn, zodat we die konden aanpakken. Na de erkenning negatieve commotie krijgen, daar passen we voor. Gelukkig bleek ook GAIA enthousiast en kregen we een positief rapport met enkele werkpunten. Die zijn trouwens al allemaal aangepakt. Met dank aan het schitterende bestuur van de Hondenzwemming trouwens.

Waarom duurt het dan jaren vooraleer de Hondenzwemming erkend wordt? Omdat het gewoon ontzettend veel werk is voor iemand die alles in zijn vrije tijd moet doen naast zijn voltijdse directiefunctie. Er is veel steun vanuit onze professionele partners (Centrum Agrarische Geschiedenis, Sportimonium en Landelijk Expertisecentrum Cultuur van Alledag), maar uiteindelijk moet de erfgoedgemeenschap het zelf doen. De Hondenzwemmingraad speelt daarin een belangrijke rol, maar het schrijven valt deze jonge knaap ten beurt. En dat zal ik geweten hebben.

Ik schrijf dus naarstig verder want de geplande indiendatum van november 2017 nadert met rasse schreden. En daarna? Daarna staat de Hondenzwemming op de Vlaamse Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed. Levendiger dan ooit.

Het volledige programma van de Hondenzwemming vind je trouwens via www.hondenzwemming.be. O ja, wil je meer weten over de geschiedenis van de Hondenzwemming? Lees dan mijn licht gekleurde historie van 165 jaar sport- en feesterfgoed in Sint-Baafs-Vijve uit Leiesprokkels-Jaarboek 2013-2015 (http://bit.ly/hondenzwemmingLS1315).

Foto: de wijdvermaarde hondenloop- en zwemwedstrijden eind jaren ’60.

 

 

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

Een gedachte over “De hondenwat?”

Geef een reactie

