André Demedts

Over André Demedts en de link tussen cafépraat én een echt cultuurproject.

Het land is mild en trouw voor elke man die het bemint; er is geen mens, geen vriend, geen vrouw, wiens liefde niet een einde vindt, er is alleen het land, het land dat blijft, om in te liggen als het leven zelf verloren drijft.

Bij iedere eerlijke mens komt er een dag dat hij aan zichzelf begint te twijfelen. Bij sommigen gebeurt dat vroeg, bij anderen omtrent het middaguur, bij de meesten in de avond van hun leven. Wij moeten ons erover heen zetten en voortdoen, in die omstandigheden is ons werk belangrijker dan wij.

– André Demedts

De Sint-Baafs-Vijfse schrijver-dichter, cultuurbemiddelaar én fervent fietser is morgen, 8 augustus, 110 jaar geleden geboren.

Ik heb sinds jaar en dag een speciale band met André Demedts. Niet alleen ben ik ontzettend zwaar onder de indruk van zijn prachtige poëzie, bovendien heb ik enkele jaren van mijn jonge leven gewijd aan een queeste om hem opnieuw onder de aandacht te brengen. Zo vernieuwde ik samen met enkele kameraden het André Demedtsmuseum na een uit de hand gelopen trappistensessie op café (dat verhaal van vier jonge twintigers en een vergeten Vlaamse letterkundige kan je hier lezen). Een realisatie waar ik nog steeds erg trots op ben overigens 🙂

Meer lezen over André Demedts? Dan kan hier (biografie), hier (30 jaar André Demedtshuis), hier (vernieuwing Demedtsmuseum) of hier (lezing over Demedts voor Marnixring Kortrijk-Broel & Kortrijk-Kleikop).

(Foto bovenaan: Hulde André Demedts 80 (1986) in Sint-Baafs-Vijve.)

André Demedts_fiets

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

Geef een reactie

