6000 kilometer

Over wandelen en fietsen …

1000 kilometer wandelen (lees: stevig stappen) en 5000 kilometer fietsen (lees: zoals een halve gare op de pedalen van mijn ‘stadsfiets’ trappen) op één jaar tijd, dat was het wilde idee dat eind december in mijn hoofd rijpte. Niet alleen toonde de weegschaal toen een getal met drie cijfers (en dat lag niet aan de komma), ik voelde me toen ook gewoon minder energiek. Nochtans fiets ik elke dag bijna 13 kilometer naar en van de kunstacademie, toch was dit duidelijk niet voldoende. Dus was daar de doelstelling om op één jaar tijd 1000 kilometer te wandelen en 5000 kilometer te fietsen. Voor een keer besloot ik het niet te koppelen aan een vereniging of een goed doel. Al zou ik mijzelf als goed doel kunnen zien …

Een flinke uitdaging dus. Oké, voor mij stevig, maar voor sommige mensen is dit duidelijk peanuts. Heel veel respect dus voor streekgenoot Karel Sabbe die in minder dan 53 dagen een kleine 4300 kilometer wil lopen en daarmee het wereldrecord tracht te breken. Bovenmenselijk is dat. En absoluut niets voor mij. Dus laat ik het zelf maar een heel stuk bescheidener houden met mijn wekelijkse 20 kilometer wandelen én 100 kilometer fietsen …

Ik wandel en fiets omdat ik eigenlijk absoluut niet graag loop. Ik heb het geprobeerd toen ik in Heverlee woonde – nochtans doorheen het prachtige Heverleebos en aan de feeërieke vijvers van de Abdij van Park – maar ik verveelde me eigenlijk direct steendood. Ik werd er knettergek van. Waarschijnlijk zeggen lopers hetzelfde, maar als ik wandel of fiets doorheen het (West-)Vlaamse platteland dan kom ik tot rust. Het maakt mijn hoofd leeg. Ik heb tijd om rond te kijken, om rond te dwalen, om nieuwe plekjes te ontdekken, om dingen écht te zien. Is er iets fantastischer dan reigers die voorbijvliegen, baby-egeltjes die langs de weg kuieren (of op de weg, die zet ik dan uiteraard over) of mini-fazantjes die voor je voeten lopen? [Gratis tip: ga nooit tussen een moederfazant en haar jong staan, dat zorgt altijd voor problemen. Je hoofd zal je dankbaar zijn, ik kan er van meespreken …]

Ik krijg trouwens de meeste ideeën tijdens een stevige wandeling of fietsrit: over heemkundige artikels, de erkenning van de Hondenzwemming als immaterieel erfgoed, het invoeren van overlegmomenten met mijn medewerkers, het meer op bezoek gaan in de afdelingen van de kunstacademie, mezelf laten evalueren door mijn medewerkers (daarover moet ik beslist nog eens een blog schrijven, bedenk ik me nu, want dat was zeker geen evidente beslissing/oefening), de inzet voor het klimaat, het steunen van goede doelen, het nemen van een sabbatjaar én zelfs de queeste van de 1000 kilometer stappen en 5000 kilometer trappen. Al die goede gedachten ontstaan tijdens wandelingen en fietstochten. En even vaak krijgen ze daar ook hun uitwerking.

Het effect na goed zeven maanden? Ik beweeg veel meer, op het dwangmatige af. Zelfs als het pijpestelen regent, dan nog ga ik wandelen of fietsen. Ik wil echt elke dag opnieuw mijn kilometers in de benen hebben. Net omdat het me zoveel voldoening schenkt en mijn hoofd leegmaakt. Ik moet stiekem wel toegeven dat ik soms ook wel eens op de crosstrainer kruip om wat kilometers te doen, maar het is nooit hetzelfde als de wijde wereld intrekken – ook als die wijde wereld zich vaak beperkt tot het West-Vlaamse platteland. Ik vermager ook veel meer, al blijft dat schommelen – een typische ‘Smet-ziekte’. In drukke periodes durf ik met al mijn avondwerk wel eens ongezonder eten. De gevolgen laten zich raden. Maar sinds 1 januari zag ik enkel nog twee cijfers op de weegschaal. En dat is zeker ook een verdienste.

Ik geniet trouwens volop van de natuur dichtbij: topfavoriet blijft de site aan het André Demedtshuis (waar ook de Hondenzwemming plaatsvindt), een plek waar ik een nauwe band mee heb sinds ik het museum van de schrijver-dichter en cultuurpromotor inhoudelijk vernieuwde. Ook de Baliekouter, het uitzicht aan de Poelberg, de oude Leiemeanders, de Meikensbossen, het Lijsternest, Goed te Nieuwenhove zijn favorieten. Zelfs Park Baron Casier in Waregem bekoort me tijdens mijn dagelijkse middagwandeling vanuit de kunstacademie.

Wandelen en fietsen is stilaan echt een verslaving geworden. Ik voel het als ik het niet doe, of te weinig doe. Ik word dan ontzettend ambetant, tot grote frustratie van mijn omgeving thuis die mij zacht maar met doelgerichte dwang aanspoort om toch maar naar buiten te gaan. Wandelen en fietsen, het is mijn drug. Maar laat ons eerlijk zijn, het kan slechter qua drug.

O ja, ik zit ondertussen, vandaag 27 juli 2016, aan 2412,30 kilometer trappen (helaas zo’n 500 kilometer achter op schema) en 592,55 kilometer stappen (ongeveer 10 kilometer voor op schema). We maken een inhaalbeweging. En het jaar is ook nog niet afgelopen 😉

Op de speellijst: Thyrfing, zowel ‘Hednaland’ (demo – 1996 – titelnummer beluisteren) als ‘Thyrfing’ (debuut – 1998 – beluisteren). De naam van de in 1995 opgerichte Vikingmetalband uit Zweden verwijst naar Tyrfing, een magisch zwaard uit de verhalen uit de Edda’s. Bij deze muziek denk ik steeds aan wilde, woeste, onversaagde Vikingen die uit het Noorden op tocht trokken om de wereld te gaan verkennen. En zo zie ik mezelf ook tijdens mijn wandel- en fietstochten doorheen het Vlaamse platteland. Dat komt misschien ook omdat ik vaak hetzelfde effect op de plaatselijke bevolking heb als die vervaarlijke Vikingen hadden in de pittoreske plattelandsparochies die West-Vlaanderen rijk is.

Foto: zicht op Wakken (links, met kerk) en Sint-Baafs-Vijve van op de heuvel waar vroeger De Elsbos, de geboortehoeve van André Demedts, lag.

Gepubliceerd door

Bert De Smet

Hippe historicus, fervent fietser, wilde wandelaar. En whiskyfan, metaladept, klimaatstrijder. Ook: directieteam @academiewaregem | mn mening, mr venyn in baard · http://about.me/bertdsmet

2 thoughts on “6000 kilometer”

  1. Plopper de plop! Dat wordt meer fietsen en naar midden of noordelijk West-Vlaanderen zo geraak je iets gemakkelijker aan je km en je ziet ook nieuwe mooie landelijke gebieden Bert.

    Like

    1. Ik moet nog altijd eens tot in Marke fietsen he 😉 Ik heb alvast geoefend de laatste dagen: 26 km, 30 km, 45 km 🙂 Er is zeker nog veel te ontdekken in West-Vlaanderen 🙂

      Like

Geef een reactie

